M. Night Shyamalan siger dårlige anmeldelser af Glass fik ham til at græde

Andrew H. Walker / REX /

Med udgivelsen af “Split” så M. Night Shyamalan sine bedste anmeldelser siden breakout i 1999 “Den sjette sans.” Som overraskelsesforfølgeren til 2000s “Unbreakable” vandt “Split” i 2016 mange kritikere, der var blevet skeptiske over for hans ujævn filmografi. Men da han afsluttede sin trilogi med frigivelsen af “Glass” i januar 2109, befandt Shyamalan sig på et velkendt sted.

“Jeg var i London, da jeg hørte, at de amerikanske anmeldelser for Glass var dårlige,” Shyamalan fortalte NYUs Stern School of Business, hvor han holdt Ashok C. Sani Distinguished Scholar-in-Residence-forelæsning den 16. april. “Jeg sad i en makeup-stol til et tv-show, og jeg græd.”

Mens “Glass” tjente næsten $ 250 millioner på verdensplan, fik det instruktøren nogle af hans værste anmeldelser (Rotten Tomatoes: 37%). Filmskaberen har altid været følsom over for kritik, men han delte også sin evne til at kæmpe med tilbageslag og tilbød råd til usikre filmstuderende i lokalet.

Foredraget er opkaldt efter den afdøde ejendomsmægler, der dimitterede fra NYUs Stern School of Business; han var også onkel til Shyamalans kone, Bhavana Vaswani. I løbet af hans timelange foredrag, “The Struggle to Find Your Voice”, portrætterede Shyamalan sig selv som en livslang outsider, der strakte sig tilbage til sine oplevelser som en af de få indisk-amerikanske studerende på en for det meste hvid offentlig skole. Han vendte ofte ind i abstrakte observationer om gruppedynamik og udfordringerne ved at opretholde individualitet, når de står over for tvivl. Når det kom til den nylige reception for “Glass”, vendte han sig imidlertid til en bestemt anekdote.

Populær på Indiewire

”Vi var lige kommet tilbage fra Londonvisningerne, der var gennem taget,” sagde han. ”Vi havde kun fantastiske visninger af filmen rundt omkring i verden. Så i det væsentlige var jeg ikke forberedt. Jeg havde denne falske følelse af at være en del af gruppen på en sikker måde. Men dreng, følte jeg mig fortvivlet den dag. ”

Shyamalans karriere har været fyldt med urimelige forventninger. Efter at “The Sixth Sense” blev et kommercielt fænomen og en Oscar-nomineret, var filmskaberen på forsiden af Newsweek med en overskrift, der proklamerede ham som den næste Steven Spielberg. Hans forsøg på at lave en spændende fantasiepos med 2006s “Lady in the Water” blev en berygtet katastrofe og emnet for en bog, der beskriver den dysfunktionelle optagelse.

Men Shyamalan har ikke været noget, hvis ikke ubarmhjertigt i sin stræben efter at genvinde sin statur som en stor amerikansk filmskaber. Den skræmmende gyserfilm “The Visit” fra 2015-filmen tillod ham at levere endnu et kommercielt hit og solide anmeldelser og åbnede døren til den massive succes for “Split” et år senere. Ikke desto mindre bragte “Glass” ham tilbage til et velkendt sted – stræbte efter at forene sin kommercielle succes med et blandet omdømme.

“Ærligt talt følte jeg, Vil de aldrig lade mig være anderledes uden at smide mig på skraldebunken? ”sagde Shyamalan. “Følelsen af værdiløshed skyndte mig, og for at være ærlig forlader den aldrig rigtig. Men alligevel fortsatte filmen, ikke? Det blev nummer et i hvert land i verden, og det repræsenterer min tro.”

Han har ikke spildt tid på at komme videre. Shyamalan er i øjeblikket i produktion på Apple-serien “Servant” og udvikler en mystisk ny funktion kaldet “Labor of Love.” I sin forelæsning erkendte filmskaberen, at hans følsomhed krævede en realitetskontrol.

“Jeg har haft mere succes, end nogen skulle have lov til at have,” sagde han. “Jeg mener, alt, hvad jeg nogensinde har skrevet, er blevet tilbudt at lave en film, og mine ni film, der er originale ideer, har gennemsnitligt 270 millioner dollars hver. Jeg tror bare, jeg ikke kan klage over noget. Men jeg bliver træt. ”

Den følelse, tilføjede han, førte ham til at acceptere at styre koncerter på” Den sidste luftbender “og” Efter jorden. ” Han beklagede disse valg. “Jeg lavede et par store CGI-film med stort budget,” sagde han. “Der har altid været dette ubønhørlige træk for at slutte sig til gruppen, en konstant forførelse i form af hvad du vil stemme, i form af penge eller sikkerhed, lethed og ikke blive kritiseret. Jeg lavede disse film, og jeg fik med rette knust, fordi de med rette sagde: Du tror ikke på dig selv, du tror ikke på din egen stemme, og på at du ikke tror på dine værdier. Jeg følte mig virkelig tabt. Det fungerede bare ikke. Der er sandsynligvis noget darwinistisk ved alt dette. ”

” Glass “

For “Besøget” tog Shyamalan beslutningen om at begynde at investere i sine egne produktioner. “Jeg betaler for mine film nu,” sagde han. ”Efter denne 10-årige periode med at arbejde i studier med junk-film var jeg ikke glad.”

Uanset Shyamalans nuværende kamp med kritikere forbliver han en enestående stemme i amerikansk biograf – og som en kandidat fra NYU-filmskolen en inspiration for mange studerende der. Det var tydeligt under Q & En session efter hans forelæsning, da han udleverede råd til flere filmproduktionsstuderende, der nævnte ham som en af deres foretrukne instruktører. Aftenen sluttede med et ophidsende øjeblik, da en studerende, der sagde, at han var fra Mexico, bad Shyamalan om professionel rådgivning.

“Hvad vil du være?” Spurgte Shyamalan. ”Forfatter? Direktør? “

” Direktør, “sagde den studerende.” Men det er virkelig svært at opnå. “

Shyamalan skød tilbage med et voldsomt svar. ”Dude, jeg kan ikke lide den måde, du snakker på, bro,” sagde han. “Hvordan kan du fortælle mig, at det bliver svært? Ser du mange mennesker som dig, der skriver historier? Giv mig en pause, bro. Det er din styrke, at du ikke er som os. Gå derude og fortæl dine historier. Gå ikke derude og prøv at være som Quentin eller mig eller nogen anden. Vi har brug for dig. Fortæl mig, hvad der gør dig vred, hvorfor du er arrogant eller bange, uanset hvad det er. Skjul ikke noget. Være ærlig. Hvad er den ting, der generer dig og gør dig tydelig? Alle leder efter dig. Et mexicansk synspunkt for at fortælle en historie lige nu? Jeg siger dig, at alle vil have det lige nu. ”

Publikum brød ud under bifald. “Jeg har desperat brug for, at du fortæller din historie på din måde,” sagde Shyamalan. “Du er essentiel.”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *