M. Night Shyamalan sier dårlige anmeldelser av Glass fikk ham til å gråte

Andrew H. Walker / REX /

Med utgivelsen av «Split» så M. Night Shyamalan sine beste anmeldelser siden breakout i 1999 «The Sixth Sense.» Som overraskelsesoppfølgeren til 2000s «Unbreakable» vant «Split» 2016 mange kritikere som hadde blitt skeptiske til hans humpete filmografi. Men da han fullførte sin trilogi med utgivelsen av «Glass» i januar 2109, befant Shyamalan seg på et kjent sted.

«Jeg var i London da jeg hørte de amerikanske anmeldelsene for Glass var dårlige,» Shyamalan fortalte NYUs Stern School of Business, hvor han holdt Ashok C. Sani Distinguished Scholar-in-Residence-forelesning i april 16. «Jeg satt i en makeupstol for et TV-show, og jeg gråt.»

Mens «Glass» tjente nesten 250 millioner dollar over hele verden, fikk regissøren noen av hans verste anmeldelser (Rotten Tomatoes: 37%). Filmskaperen har alltid vært følsom for kritikk, men han delte også sin evne til å kjempe mot tilbakeslaget, og ga råd til usikre filmstudenter i rommet.

Foredraget er oppkalt etter den avdøde eiendomsgründeren som uteksaminert fra NYUs Stern School of Business; han var også onkelen til Shyamalans kone, Bhavana Vaswani. I løpet av sitt timelange foredrag, «The Struggle to Find Your Voice», portretterte Shyamalan seg selv som en livslang outsider, og strakte seg tilbake til sine erfaringer som en av de få indisk-amerikanske studentene på en for det meste hvit offentlig skole. Han vendte ofte inn i abstrakte observasjoner om gruppedynamikk og utfordringene ved å opprettholde individualitet når de møter tvil. Når det gjaldt den nylige mottakelsen for «Glass», vendte han seg imidlertid til en spesifikk anekdote.

Populær på Indiewire

«Vi kom nettopp tilbake fra London-visningene, som var gjennom taket,» sa han. «Vi hadde bare flotte visninger av filmen over hele verden. Så egentlig var jeg ikke forberedt. Jeg hadde denne falske følelsen av å være en del av gruppen på en trygg måte. Men gutt, følte jeg meg fortvilet den dagen. ”

Shyamalans karriere har vært fulle av urimelige forventninger. Etter at «The Sixth Sense» ble et kommersielt fenomen og en Oscar-nominert, var filmskaperen på forsiden av Newsweek med en overskrift som proklamerte ham neste Steven Spielberg. Hans forsøk på å lage et viltvoksende fantasyepos med 2006s «Lady in the Water» ble en beryktet katastrofe og gjenstand for en bok som beskriver den dysfunksjonelle skytingen.

Men Shyamalan har ikke vært noe om ikke ubarmhjertig i sin streben etter å gjenvinne sin statur som en stor amerikansk filmskaper. Den skremmende skrekkfilmen «The Visit» fra 2015-filmer tillot ham å levere en ny kommersiell hit og solide anmeldelser, og åpnet døren for den enorme suksessen til «Split» ett år senere. Ikke desto mindre førte «Glass» ham tilbake til et kjent sted – og forsøkte å forene hans kommersielle suksess med et blandet rykte.

«Helt ærlig følte jeg meg: Vil de aldri la meg være annerledes uten å kaste meg på søppelhaugen? ”sa Shyamalan. «Følelsen av verdiløshet skyndte meg, og for å være ærlig, forlater den ikke virkelig. Men uansett fortsatte filmen, ikke sant? Den ble nummer én i alle land i verden, og den representerer min tro.»

Han har ikke kastet bort tiden på å gå videre. Shyamalan er for øyeblikket i produksjon på Apple-serien «Servant», og utvikler en mystisk ny funksjon kalt «Labor of Love.» I foredraget sitt erkjente filmskaperen at hans følsomhet krevde en virkelighetssjekk.

«Jeg har hatt større suksess enn noen skulle ha lov til å ha,» sa han. «Jeg mener, alt jeg noensinne har skrevet, har blitt tilbudt å lage en film, og de ni filmene mine, som er originale ideer, har gjennomsnittlig 270 millioner dollar hver. Jeg tror bare jeg ikke kan klage på noe. Men jeg blir sliten. ”

Den følelsen, la han til, førte ham til å godta regissering av konserter på» The Last Airbender «og» After Earth. » Han angret på valgene. «Jeg gjorde et par store CGI-filmer med stort budsjett,» sa han. «Det har alltid vært dette ubønnhørlige trekket for å bli med i gruppen, en konstant forførelse i form av hva du vil stemme, i form av penger, eller sikkerhet, letthet, ikke å bli kritisert. Jeg gjorde disse filmene, og jeg fikk med rette knust, fordi de med rette sa: Du tror ikke på deg selv, du tror ikke på din egen stemme, og på at du ikke tror på verdiene dine. Jeg følte meg veldig tapt. Det fungerte bare ikke. Det er sannsynligvis noe darwinistisk over alt dette. ”

» Glass «

For «The Visit» tok Shyamalan beslutningen om å begynne å investere i sine egne produksjoner. «Jeg betaler for filmene mine nå,» sa han. «Etter denne 10-årsperioden med å jobbe på studioer med søppelfilmer, var jeg ikke fornøyd.”

Uansett Shyamalans nåværende kamp med kritikere, er han fortsatt en enestående stemme i amerikansk kino – og, som en nyutdannet filmskole fra NYU, en inspirasjon for mange studenter der. Det var tydelig under Q & En økt etter foredraget hans, da han ga råd til flere filmproduksjonstudenter som kalte ham som en av deres favorittregissører. Kvelden ble avsluttet med et opphissende øyeblikk, da en student som sa at han var fra Mexico spurte Shyamalan om profesjonell rådgivning.

«Hva vil du være?» Spurte Shyamalan. «Forfatter? Regissør? ”

“ Regissør, ”sa studenten.“ Men det er veldig vanskelig å oppnå. ”

Shyamalan skjøt tilbake med en heftig respons. «Dude, jeg liker ikke måten du snakker på, bro,» sa han. «Hvordan kan du fortelle meg at det kommer til å bli vanskelig? Ser du mange mennesker som deg som skriver historier? Gi meg en pause, bro. Det er styrken din, at du ikke er som oss. Gå dit og fortell historiene dine. Ikke gå der ute og prøv å være som Quentin eller meg eller noen andre. Vi trenger deg. Fortell meg hva som gjør deg sint, hvorfor du er arrogant eller redd, uansett hva det er. Ikke skjul noe. Vær ærlig. Hva er det som plager deg og gjør deg tydelig? Alle leter etter deg. Et meksikansk synspunkt for å fortelle en historie akkurat nå? Jeg sier deg at alle vil ha det akkurat nå. ”

Publikum brøt ut under applaus. «Jeg trenger sårt at du forteller historien din på din måte,» sa Shyamalan. «Du er viktig.»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *